Форум «Досконалість викладання і навчання у вищій освіті» відбувся 17-18 березня 2021 року в онлайн режимі й став другим форумом у рамках Програми вдосконалення викладання у вищій освіті України.
Викладачки кафедри іншомовної освіти та міжкультурної комунікації активно долучилися до роботи Форуму з метою вдосконалення викладання та професійного розвитку.
Британська Рада в Україні у партнерстві з Інститутом вищої освіти НАПН України, Advance HE (Велика Британія) та за підтримки Міністерства освіти і науки України і Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти впроваджує Програму вдосконалення викладання у вищій освіті України з 2019 року. Основною метою програми є підвищення якості вищої освіти України шляхом розвитку інституційної спроможності університетів України щодо вдосконалення викладання і навчання.
Мета Форуму – сприяти обміну кращими практиками та фаховому обговоренню питань вдосконалення викладання і навчання у вищій освіті в Україні. Серед ключових питань форуму: професійний розвиток викладачів закладів вищої освіти; трансформація викладання в умовах сьогодення: виклики та можливості; студентоцентроване викладання і його особливості; досвід Великої Британії та України щодо вдосконалення викладання у вищій освіті.
Особливе зацікавлення викликав виступ Дага Паркіна, головного експерта з програм лідерства та менеджменту (Advance HE Велика Британія) на тему «Досконалість викладання – досвід Великої Британії» , який акцентував увагу на тому, що ефективна освіта вимагає високого рівня відповідальності як від студентів, так і від викладачів.
У першій панельній дискусії «Професійний розвиток викладача університету – ключові гравці» взяли участь представники Міністерства освіти і науки України (Олег Шаров, генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти), Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (Олена Єременко, заступник голови) та українських університетів (Олена Гузар, керівник Центру професійного розвитку Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка та Євген Плотніков, керівник Проектного офісу Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя). Модератором виступила Світлана Калашнікова, директор Інституту вищої освіти НАПН України. Серед ключові питань, які обговорювалися: які основні гравці в Україні впливають на професійний розвиток викладача університету, якою є роль профільного міністерства та національних агентств у цьому процесі, яким чином мають бути збалансовані зусилля з боку університету в цілому та конкретного викладача задля вдосконалення викладання.
Після завершення першої панельної дискусії відбулася QA сесія з Олегом Шаровим, який відповідав на питання учасників форуму щодо особливостей професійного стандарту, підвищення кваліфікації у сучасних умовах, стратегію розвитку вищої освіти.
Минулий рік став переломним для освіти. Викладачі в дуже короткий термін були вимушені повністю перейти на дистанційну форму навчання та опанувати нові інструменти для роботи зі студентами. Під час панельної дискусії «Трансформація викладання: виклики та можливості» обговорювалися питання: як змінилось викладання протягом останнього року, які нові підходи та інструменти опанували викладачі, які з’явились нові можливості в освітньому процесі, що потрібно для професійного розвитку викладачів в нових умовах.
Під час презентації інституційних кейсів було цікаво дізнатися про принципово нові підходи до розроблення освітнього контенту в умовах онлайн-навчання, переваги й виклики організації викладання дистанційно. Спікери наводили реальні приклади із досвіду закладів вищої освіти й пропонували інтерактивні опитування.
Панельна дискусія другого дня Форуму «Викладач та студент – як побудувати ефективну взаємодію?» дозволила знайти відповіді на актуальні питання, чи можливо наблизити дистанційне навчання до аудиторного та створити «ефект присутності», що ж насправді передбачає «студентоцентрований підхід в освіті», про який так багато говорять останнім часом, дізнавшись думку викладачів та студентів. Також обговорювалися проблеми адаптації викладачів та студентів до сучасних реалій, як зробити дистанційну та/або змішану освіту більш ефективною і яку роль відіграють студенти у вдосконаленні якості викладання.
Після завершення панельної дискусії відбулися паралельні майстер-класи:
«Онлайн Одісея: від начитки матеріалу до інтерактивного викладання й навчання» . Спікери Кеті Райт, заступник директора з питань інновацій та реалізації програм Advance HE та Керолайн Бреннан, консультант з питань викладання і навчання Advance HE наголосили, що рік тому університети у всьому світі зачинили свої двері для студентів й викладачів і спрямували усі зусилля на «екстрене дистанційне навчання», а світ університетського викладання, яким ми його знали, змінився, можливо, назавжди. Багато викладачів університетів зараз переоцінюють та трансформують свої практики в Інтернеті, щоб покращити досвід своїх студентів. Під час майстер-класу було запропоновано безкоштовні цифрові інструменти, які можна використовувати в онлайн-навчанні.
Під час майстер-класу «Гейміфікація в освітньому процесі під час пандемії» учасники дізналися багато нового про ефективність ігор та розглянули відмінності гейміфікації (gamification) від ігрового навчання (game-based learning). Спікер представила інструменти, які використовуються для гейміфікації освітнього процесу під час викладання в дистанційному форматі.
Чи не найцікавішим виявився майстер-клас «Блоґґінґ як мотиваційний тріґґер залучення студентів у процес навчання», який розкрив можливості використання мобільного застосунку InShot для створення короткого відео для власного блоґу з навчальною метою. Цей формат роботи є універсальним способом формування різних фахових компетентностей студентів та мотиваційним тріґґером підвищення ефективності сучасного освітнього процесу.
Під час майстер-класу «У ролі викладача: створення тестових завдань студентами як інструмент активного навчання» учасникам було запропоновано обговорити критерії оцінки тестів, розроблених студентами, а також ознайомитися з різноманітними платформами для складання тестування та їх перевагами (студентоцентрований підхід, партнерські стосунки між викладачем та студентом, реалізація принципу активного навчання тощо).
Щиро дякуємо організаторам заходу за можливість долучитися до цікавих дискусій та майстер-класів у форматі онлайн! Участь у Форумі, досвід колег з різних куточків України та Великої Британії утвердили думку про те, що менеджмент університету, викладачі й студенти – це одна команда, злагоджений механізм, які можуть подолати усі виклики сьогодення!
Ольга Тарасова,
доцентка кафедри іншомовної освіти
та міжкультурної комунікації