16 березня 2023 року здобувачі PhD (011 Освітні, педагогічні науки) мали змогу взяти участь у відкритій дискусії-обговоренні на тему«Сучасні тренди в американській освіті: роздуми очевидця». Науковий захід ініційовано відділом зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих ІПООД НАПН України. Головним спікером виступив старший науковий співробітник відділу Ярослав Пилинський. Доповідач окреслив ключові тенденції розвитку освіти у США, які він має змогу осмислювати і вивчати безпосередньо у країні дослідження, оскільки перебуває на стажуванні в межах програми ім. Фулбрайта в Школі політичних досліджень Елліотта Університету ім. Джорджа Вашингтона (м. Вашингтон, Округ Колумбія, США).
16.03.2023 00:00
Предметом активного обговорення дискутантів постали такі проблемні питання:
- Інноваційні методи навчання. Американські університети, що пропонують програми педагогічної освіти часто використовують новітні технології в навчанні, такі як онлайн-курси та програми на основі ігор. Чи замінить віртуальний університет традиційне оффлайн навчання?
- Орієнтація на практику. У США велике значення приділяється практичному навчанню вчителів, спрямованому на їх підготовку до виконання професійних функцій. Це допомагає їм бути готовими до роботи в реальних умовах та швидше адаптуватися до вимог ринку праці.
- Переосмислення підходів до вивчення соціальних наук та розвиток гуманітарних цінностей. У США особлива увага приділяється вивченню соціальних наук, що дозволить студентам добре орієнтуватися у специфіці діяльності державних інституцій, виявляти свою громадянську позицію як свідомих членів демократичного суспільства.
- Розвиток критичного мислення. Американські заклади педагогічної освіти сприяють розвитку критичного мислення у своїх студентів, що допомагає їм краще розуміти та аналізувати різні події та явища.
- Доступність освіти та визнання результатів неформальної та інформальної освіти. У США існує безліч закладів освіти різних рівнів та центрів тестування, які пропонують різні освітні програми та сертифікатні курси, що набувають великої популярності з-поміж громадян та суттєво підтримуються роботодавцями.
- Розвиток інклюзивної освіти: США дедалі більше уваги приділяє організації освітнього процесу для студентів з особливими потребами. Педагогічні працівники намагаються створити умови, що дозволять кожному студенту максимально розкрити свій потенціал та розвинути усі необхідні навички для самостійного повноцінного життя.
Отримана у ході дискусії навчально-пізнавальна інформація є корисною для вивчення фахового ОК «Компаративістичні дослідження в освіті». Критичне осмислення зарубіжного досвіду формування й реалізації освітньої політики, осучаснення підходів до підготовки педагогічних працівників дозволяє не лише виявляти інноваційні практики, які можна успішно адаптувати у вітчизняній системі освіти, а й оцінити їх переваги і недоліки. Насамперед, це дає змогу зрозуміти, які проблеми вдається подолати країнам у прагненні підвищити якість національних систем освіти. Таке знання сприятиме уникненню помилок та забезпечуватиме ефективнішу роботу усіх зацікавлених сторін на державному, регіональному і локальному рівнях.
Висловлюємо щиру вдячність доповідачеві Ярославу Пилинському, а також модератору наукової полеміки завідувачці відділу, доктору педагогічних наук, професору Наталії Авшенюк за плідну дискусію та високий рівень організації наукового заходу. Інформацію пілотувала завідувачка кафедри іншомовної освіти і міжкультурної комунікації, гарант ОНП 011 Освітні, педагогічні науки Наталя БІДЮК